|
IŞIK |
Fotografın
herşeyidir. Fotograf onunla var olur onunla yok olur. Yani fotografı yapan ne siz ne
de biziz fotografı fotograf yapan ışıktır. |
|
Işığı bir
kaynaktan her yöne doğru dalgalanarak yayılan parçacıklar olarak düşünebiliriz. Bu
parçacıklar çekim süresince sizlere filmler kısmında anlattığım ışığa
duyarlı bileşiklere yani film düzlemine çarparak fotografı oluşturur.
Cisimler ana ışık kaynağı güneşden veya suni ışık kaynaklarından aldıkları
ışık parçacıklarını helozonik dalgalı bir şekilde saniyede 300000 km'lik bir
hızla yansıtırlar. Bütün ışık türlerinin hızı aynıdır ama dalga boyunları
farklıdır. Dalga boyu ışığın niteliğini belirler. Dalga boyu kısa olan güçlü,
uzun olan güçsüz ışıktır. Görebildiğimiz en uzun dalga boyu kırmızı, en
kısası mavi ışıktır. Kırmızının güçü renklerde olduğu gibi burada da teknik
olarak karşımıza çıktı. |
|
Işığın
Özellikleri |
|
Işık
Şiddeti |
Işık
kaynağından yayılan ışığın gücüdür. |
|
Kontrast |
Fotografta en karanlık ve en aydınlık bölümler arasındaki ışık
yoğunluğudur. Örneğin; Işık kaynağından yayılan ışığın konuyu her yönden
eşit bir şekilde aydınlatması sonucu (bulutlu havada çekilen) fotografta kontrast
düşük olur. Bunun karşıtı ışığın tek bir yönden konuyu aydınlatması sonucu
(güneşli havada çekilen) fotografta kontrast yüksek olur. |
İyi bir
fotograf için kontrast
ana etkenlerden birisidir. Fotografta kontrast ne fazla ne eksik olmalıdır. |
Yüksek konrast koyu gölgelerden
parlak beyaz aydınlıklara kadar geniş bir ton farklılığı içerir. Az kontrast
karanlık gölgeler ve parlak aydınlıkların aşırı uçlarını içermeyen daha
sınırlı bir ton farklılığı ifade eder. |
Bir yaz günü güneş tam
tepedeyken özellikle ormanlık alanlarda, karla kaplı ortamlarda yada kumsallarda
kontrast fazladır. Bulutlu havalarda yada güneşin yatay geldiği zamanlarda çekilen
fotograflar gökyüzünü fazlaca içermeyen fotograflarda kotrast azdır. |
Parlak güneşli bir havada yani
kontrastın yüksek olduğu zamanlarda bir yere baktığımızda tüm ton
farklılıklarını algılayıp detayları rahatlıkla görebiliriz. Unutulmaması gereken
filmlerin ton farklılıklarının gözlerimiz kadar olmadığıdır. Film farkı göz ardı
edilirse gözümüzün gördüğü detayları fotografta göremeyiz. |
Fotograftaki beyaz parlak alanlar izleyiciyinin dikkatini
konudan uzaklaştırır. Donuk, yumuşak tonlar daha keskin ve vurgulu olarak öne çıkar. |
Yüksek kontrastın her filmi etkileyebileceğini unutmadan
çekeceğiniz fotograflarda çok koyu ve çok aydınlık alanlar görüntünüze almamayı
çalışın veya konuya göre konumunuzu değiştirerek sonuca ulaşmaya çalışın veya
birşey beklemeyin. |
|
Renk |
Işık kaynağından yayılan
ışınların nesnelere çarptıktan sonra yansımaları sonucu gözümüzün
algıladığı duyumdur. |
|
|
FOTOGRAF TARİHİNE KISA BİR BAKIŞ . İLK FOTOGRAFLAR . FOTOGRAF MAKİNALARI
FOTOGRAF MAKİNASININ PARÇALARI . FİLMLER . IŞIK . RENKLER . POZLANDIRMA
KOMPOZİSYON . PRATİK BİLGİLER . DOĞA FOTOGRAFI . YARDIMCI ARAÇLAR |